Skip to main content

Rumah saya Naek Air..

Alkisahnyer begini. Area kul 2 hujan turun. Nak kata lebat xde r lebat sgt, mcm biase jew...xrasa pn mcm musim tengkujuh tuh sampai hujan lebat 2,3 hari..Nak dijadikan ceritanya, tibe2 housemate aku tuh nak g toilet, biasenyer dia slalu tido awl, tp ntah nape pagi tuh dia xtido ag, bile dia g toilet tuh, tibe2 dia panggil nama aku, (kalo de pe2 berlaku kat dapur or toilet, mst housemate jerit panggil nama aku, rasa mcm security guard lak, hahaaa)

K, berbalik pada crita aku tuh, housemate aku tuh (teha), dia panggil nama aku, then dia ckp la, nape ek tandas naek air (dlm hati terdetik, ish dak ni naek air kat toilet pn nk lapor kat aku ke....hahhaaa)Aku pn bngn la, tergedek-gedek g toilet nk tgk pew la yg dak tuh kecoh sgt..AHlamak!!!....aku pn terkezut gak bile tgk air da naek paras tuh, pelik lak tibe2..huhu...

Aku pn panggil la dak umah aku yang laen, kami pn kecoh2 la wat kajian pasal air naek tu sambil2 duk tenung air yang naek kat dapur tu, FUHH!! xsampai 10 minit sesi perbincangan dan kajian, tibe2 air yang kat dapur tuh naek sampai ke pintu dapur (actually, pintu dapur tuh yang pintu kat tgh2 antara dapur ngn ruangan rumah)..

Kalu nak tgk, ni ha picnyer, tmpt ni r yg housemate aku ckp naek air tuh, tmpt 1st kite org wat conference, hahaaa...


air naek smpai dlm umah...

mcm air ckit tp byk la jugak..huhu



Ok, bile air da naek tuh, pe ag..kalut r aku angkut brng2 aku kt lantai tuh, psl brng aku yg paling dkt ngn pintu tuh...serta merta penyakit kalut aku dtg....lalalala...nasib baik dak umah tlg angkat skali brng2 aku, tgh2 duk angkat brng2 aku tuh, tibe2 tgk air dh nak masuk smpai bilik wan ngn bilik aku...pe ag...kalut da sume pkt punggah brng masing2....masa tuh xtau nk ckp pe da, rasa nk jerit2 kena histeria jew rasa..yela brng byk, sume duk kat lantai, mmg xsmpat nk berpikir da, capai jew yg mana ada dpn mata...dah r housemate aku lg 2 org xde kat umah, tinggal kami br4 jew, mmg sengal tul la...huhu..

Yang nak dijadikan, dlm kalut2 tuh leh lak aku maen ski kat citu, jatuh tergolek bak nangka masak ranum.....ahhahahaa...sakit siut...dh r jatuh atas air taek...yerkk!!! mmg aku alergik btol, rasa nk pindah serta merta jew...ish...tension serta merta..

Bila da abis sesi2 penyelamatan, kite org pn duk la kat luar smbil2 wat2 peramah ngn makcik sblh umah...tye psl banjir tuh...abis tu..da xtau nk wat pe, duk jew la kat dpn umah (actually berdiri la, sbb air penuh kat lantai, xkn nk duduk plak, huhu, nasib baek de kete, moto, leh duduk kejap....ehhee...

Pastu, dalam kebosanan dan ketensionan aku duk tgk rumah penuh ngn air, aku pn pe ag, dtg la idea gedik, ajak dak umah pegi jenguk2 blok blakang umah aku tuh, dgr crite dorg ag teruk, air naek smpai paras betis, So, lps salin pkai pe yg ptt, aku, wan ngn teha pn tergedek2 la, merempuh hujan dlm kul 3 pagi semata2 nk g tgk air naek, ehheee....mmg sejuk giler time tuh ( tp tibe2 rasa syok, sbb da lame xmaen hujan, ehhee, lupa jap psl rumah yang tunggang langgang..hahaha) Lepas gedek2 jln kaki, aku ajak lak wan ronda naek moto, smpai uMt kite org pegi, (qila..pinjam moto yea..hehe) huhu, tgk2 trafik light kt dpn umt da xleh lalu sbb air da naek, ish, mcm teruk gak nih, tp pelik tul dr mana r air tu, sbb hujan xlebat sampai berhari2 pn....aduiya....(terdetik jap, ni pertanda kite da nak......kew....tatutnyaaa) Lepas tu aku cpt2 nak balik umah, takut air makin naek lak, huhu......

Duk lepak2 kat dpn umah, pewot pn rasa lapau...aku pn pegi la amik stok makanan aku (actually bru jew ptg tuh aku g beli kat maidin, mcm tau2 jew nk berjaga pg tuh, huhuhu)...Lepas satu2 twisties aku mkn, smpai 2 plastik, ngeh2.....Dgn sokongn moral wan dan galakkan teha, aku pegi masak megi, tp xde r aku pegi rebus kt dapur tuh, aku pegi jerang air jew, hehee,....Sudahnyew, kami makan ala2 pelarian mlm tuh, bermejakan moto fida, ehhehe (fida, pnjm moto yeaw....lalalala)

Bile dah kul 4 lebih, air da mula turun, hati da lega sket...tp yg sush hati byknyer, bile pk bdn da letih, ngantuk, aishhH...pe nak wat ni.. tibe2 wan pn suggest la spy kite org bsuh bilik dia jew dlu sbb blik dia yg paling sesuai tuk kite tido pagi tu, Pe ag, kami pn bertungkus lumus la cuci blik dia, Then tnggu smpai lantai kering bru leh tido, huhuh....Tepat kul 5. 20 bru lantai kering, siap hampar toto sume, kami pn nk tido ler, Bru jew wan ttp lampu, krak!!! wan menjerit, rupanyer, almari fida roboh, alahai, pas satu2, (xleh tido lagi r  ni...Sume pn bgn slmtkan almari fida, tp umur almari tu xpnjng, tulang rangka dia patah, adui, terpaksa robohkan la almari dia, bru leh tido, kalu x, nanti almari wan lak yg selamat...ekekkee...

Kul 5.30 bru leh tido....Selamat malam sume, (erk, selamat pagi sebenarnye) agak2 aku bangun x subuh nanti, nak tnggu azan da xlarat, kepala mcm da nk pecah....lepas guling2 sambil pikir cmne la nk kemas umah esok ...aku pn ZZzzzz.....

Esoknyer kul 11 aku terjaga, tu pn sbb Qila call tye psl rumah kite org...huhuu....Lps tuh aku tel la umi aku, wat laporan xrasmi kat dia...huhuhu....tp pew la umi aku leh wat..aduiyai...aku try tel pakci umah sewa lak, ne tau kot2 dia leh tlg pew2....Jawabnyer hampeh gak, aku kene bersihkan jugak umah ni...tensionnyer!!..mcm xterdaya nk cuci sume tuh......Tp nak xnk.aku terpaksa kejut dak2 tu sume bngn...Kalo x jawabnyer ptg tuh...Xsiap cuci ag la umah..huhuhu....Then Bermula la kerja cuci mencuci...    T_T

Comments

Popular posts from this blog

Bilakah

Menunggu bilakah episod ini akan berakhir. Adakah ini kesilapan aku dalam membuat keputusan. Adakah ini kerana pilihan aku sendiri.  Dua persoalan ini berlegar-legar menggetuskan satu perasaan gusar.  Gusar bilakah ia akan berakhir.  Kerana pandemik ini, aku banyak menghabiskan waktu sendiri.  Tanpa agenda yang buat aku lupa aku hanya sendiri.  Kecewa, kesedihan, kekosongan, kehilangan, keresahan.  Kenapa semua rasa ini berkecamuk di dalam jiwa, di dalam kepala.  Bilakah ia akan berakhir.  Dan di mana penghujungnya.... Pandemik ini atau aku. 

kehidupan

Akhirnya, selepas berbulan-bulan aku cari kerja..tapi still tak dapat-dapat. Aku nekad nak mai gak sebelah barat ni..huhuu..tak sampai 24 jam..aku dah mula rindu rumah, rindu family aku. Ya Allah swt, betul ke tindakan aku ni. Jiwa aku kacau bilau. Mungkin ni jalan yang harus aku tempuhi, aku tak boleh nak cengeng, tak boleh nak lembik. Aku mesti kuat!! Aku power puff gurl ok..hahaa.. Walaupun dah berbulan-bulan, dah sampai setengah tahun, aku still tak boleh kawal emosi. Wake up baby!! argh..geram. Sebab aku sengal + bodo kot..hurmm..tak pasal-pasal sumpah seranah diri sendiri. Aku harap sangat-sangat hidup aku akan berubah, lebih bernyawa gitu..hahaa...erk. sebelum ni dah nazak ke..waa...pe aku merepek merapun ni. Sebenarnya, tadi banyak aku nak cerita, tapi bila dah start menaip, terus hilang..hahahaa..so tak dapatlah nak luahkan isi hati yang sebenarnya. wa rasa sebal wei. :((

Action Speak Lounder Than Words

Kata-kata yang indah terucap mampu membuat hati kita mendayu-dayu. Bait kata yang terucap mampu mengetarkan jiwa yang mendengar, membangkit rasa teruja, gembira dan juga perasaan dibelai. Betapa besarnya kesan kata-kata terhadap hati manusia. Itu aku tidak nafikan. Tapi bagi aku kata-kata itu sungguh indah jika dapat dilafazkan. Dan aku sering berharap dan cuba belajar untuk mampu meluahkan apa yang aku rasa dan apa yang aku mahu lafazkan untuk membuatkan orang-orang yang aku sayang bahagia. Aku cuba. Walaupun aku sejenis manusia yang susah untuk meluahkan kata-kata yang terbuku di hati. Dan itu yang sering membuat aku rasa terkesan. Aku tahu kata-kata begitu adalah perlu untuk kita meluahkan perasaan sebenar hati. Jujur dengan rasa hati. Tapi bagi aku, kata-kata adalah sekadar kata-kata. Kata-kata jika hanya sekadar dilafazkan tanpa perbuatan yang selari tidak memberi apa-apa makna.Perbuatan yang lebih penting dalam menunjukkan rasa sayang, kasih dan cinta. Jika dikata sayang, ap